Halbuki yönetmelik kaosu ve yozlaşmayı önleyecek temel bir
toplam olmalı; gelişimin, talebin, yönelimin önünü tıkayacak bir engel
olmamalı. Otorite bu enstrümanı kullanırken bunu aklından çıkarmamalı; belki de
kültür ve toplam hafızanın getirdiği bu işleyiş ve bu yönetmelik otoriteye
bırakılmamalıydı; bireylerin kendilerini düzenleyecek bu toplama saygıları
olurdu hem, sorumlulukları vardı zira. Aksi ise, işte halihazırda karşımıza
çıkan şu boktan savunma her seferinde bizi yolumuzdan çıkarıyor; isteğimden
vazgeçip yönetmeliğin yoluna girmeme sebep oluyor. Ustalıksa bunu aşmakta, bir
açık bulmakta. Bana bu imkan verilir yahut ben bir şekilde bir açık yakalayıp
kendi yolumu çizersem dünya ve disiplinim gibi ben de işleyişimde bir şeyleri
değiştiririm. Birey olarak yaptığım bu değişim, eğer disiplinim içinde beni
başarıya götürürse ben bizi değiştirebilirim; bu disiplini de değiştirebilirim. Öğretilerin üzerine ekler
ve birey olarak huzurla ölebilirim.
Yönetmeliğin iddia ettiği gibi bu sınırları aştığımda başarısız olursam
da bunu kanıtlamış ve doğru olanın ne olduğunu ararken yapılmaması gereken
şeyler repertuarına katkıda bulunurum. Müsaade edilmezse ancak, birey olmam;
olamam. Biz, beni esir alır; talebim olmaz, istatistik olurum.
Sanırım toplumsal hafıza ve gelişim bize harika bir imkan
sundu. Peyderpey yazarak, düşünerek bir kurallar bütünü oluşturduk. Bunu her
seferinde değiştirdik; çünkü hayat dinamikti, zaman değişiyordu ve işleyiş tüm
elemanlarıyla değişirken kurallar da buna istinaden yeniden
şekillendirilmeliydi. Otorite buna direndi, tabiatı bunu gerektiriyordu.
Bireylerse nitekim, bunu değiştirmezlerse kendi yollarını çıkacaklarını
biliyorlardı. Bunun sadece irade ve özgürlük meselesi olduğunu yakaladılar.
Toplumsal hafızada bu değişimlerin tezahürü ikna etmek ve zor kullanmak üzerine
gelişti. Yozlaşma ve kaos da bunun yanıbaşında bekledi sinsice. Otorite de
toplumsal hafızasına bunları ekledi. İyi gidiyoruz işte; aksi de olabilir bak
dedi bireye. Tabiat böyle ister dedi; bilime şu cümleyi doğrulattı, doğa
değişimleri sevmez ve ona tepki gösterir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder